مهندسی تکنولوژی برق

تارنمای رسمی مهندس مهرداد فرجزاده

مهندسی تکنولوژی برق

تارنمای رسمی مهندس مهرداد فرجزاده

انواع خازن ها

خازنهایی که در آزمایشگاهها بکار می رود معمولا" دو نوع هستند . خازنهای الکترولیتی و خازنهای سرامیکی و...

خازنهای سرامیکی: این نوع خازن ها دارای ظرفیت های کمتری نسبت به خازن های الکترولیتی می باشند . ظرفیت این نوع خازن ها به دو روش نوشته می شود ... در روش اول ظرفیت این خازنها بصورت یک کد سه رقمی در کنار حرف K نوشته می شود ، مانند 103k که در این حالت ظرفیت خازن عبارتست از 10*10^3 PFیا 10^4 پیکو فاراد که معادل 10 نانو فاراد می باشد . بنابراین چنانچه روی خازن 104k نوشته شود ظرفیت آن 100 نانو فاراد خواهد بود ... در روش دوم ظرفیت خازن بترتیب 0.01 یا 0.1 نوشته می شود که در این حالت ظرفیت خازن به ترتیب 0.01 یا 0.1 میکرو فاراد می باشد . عدد نشان داده شده روی این خازن ها در کنار حرف V نشان دهنده ماکزیمم ولتاژ قابل تحمل توسط این خازن ها می با شد .

 دی الکتریک به کار رفته شده در این نوع خازن  سرامیک است که دارای ولتاژ شکست و ضریب دی الکتریک بالا می باشد . جنس صفحات به کار برده شده در این نوع خازن از جنس نقره است (ورقه های نازک) . موارد استفاده این نوع خازن ها در فرکانس های بالا و ولتاژ های بالا (چندین هزار ولت) می باشد .مقدار ظرفیت در این نوع خازن ها در رنج پیکو فاراد است . 

خازنهای الکترولیتی :

در صنعت بیشتر در مواردی بکار می رود که می خواهیم یک ولتاژ یکسو شده را به DC تبدیل کنیم . این خازن ها نسبت به سایر خازنها دارای ظرفیت بیشتری هستند و دارای پلاریته مثبت و منفی می باشند و باید هنگام استفاده از آنها در مدارها پلاریته  صحیح رعایت گردد . مقدار ظرفیت این خازنها معمولا " برحسب میکرو فاراد به طور مستقیم  روی آنها نوشته می شود و پلاریته آنها نیز با علامت های مثبت و منفی روی آنها مشخص می گردد . حداکثر ولتاژ قابل تحمل نیز روی آنها نوشته میشود .

خازن های کاغذی:

جنس دی الکتریک این نوع خازن از کاغذ آغشته به پارافین است و ولتاژ کاری آنها بالای 600 ولت می باشد . مزیت این خازن ارزان بودن آن به علت ناچیز بودن قیمت دی الکتریک آن (کاغذ) می باشد.

نحوه قرار گرفقن صفحات هم به این صورت است که دو ورقه رسانا و ورقه ی کاغذ (کاغذ در میان ) به صورت لوله شکل بر روی هم پیچیده می شود.

خازن میکا:

این خازن از چندین ورقه میکا به عنوان دی الکتریک و ورقه های رسانا تشکیل شده است . نحوه قرار گرفتن ورقه ها به صورت یک در میان است و ورقه ها در 2 دسته به یکدیگر متصل می شوند . این روش برای با لا بردن سطح موثر صفحات و به دست آوردن ظرفیت بالاتر می باشد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد