مهندسی تکنولوژی برق

تارنمای رسمی مهندس مهرداد فرجزاده

مهندسی تکنولوژی برق

تارنمای رسمی مهندس مهرداد فرجزاده

کات اوت های فشار قوی

برای کارکرد مطلوب سیستم توزیع لازم است که خطاهای واقع شده در هر بخش آن در کوتاهترین زمان ممکن از بقیه سیستم قطع بشود و در واقع باید در صورت امکان از وقوع آن جلوگیری به عمل آید. فیوز کات اوت یکی از وسایلی است که این کار را به عهده دارد. ترانسفورماتور های توزیع غالباً از طریق یک فیوز قطع کننده (فیوز کات اوت)به خطوط اولیه متصل می شوند.

فیوز کات اوت شامل یک عنصر ذوب شوند می باشد که بصورت اتوماتیک در واقع بروز خطا منجر به جداشدن ترانسفورماتور از خط گشته و نه تنها از گسترش خسارت به ترانسفورماتور جلوگیری می نماید،بلکه از قطع مدارات اولیه که ترانسقورماتور ها و مشترکین تغذیه شده از آن مدارات را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد ممانعت به عمل می آورد .فیوزهای کات اوت همچنین برای جدا کردن مدارات اولیه دچار خطا یا اضافه بار از بقیه قسمتهای سالم مدار به کار می روند.فیوزهای کات اوت بیشتر برای محافظت ترانسفور ماتور ها و همچنین محافظت بانکهای خازنی و حفاظت خط استفاده می شوند.


برقگیرهای سیلیکونی

برقگیرهای سیلیکونیSURGE ARRESTERS                                                         

 این برقگیر برای استفاده در مناطق آلوده و شبکه هایی که میزان رعد و برق بالایی دارند مناسب است. این نوع برقگیرها محدوده ولتاژ 5kV تا 36kV را پوشش داده و قابلیت تحمل انرژی تعیین شده طبق استانداردهای IEC 60815 - IEC 60099-4 برای برقگیرهای شبکه توزیع را به خوبی دارا می باشند. تولید آن ها بر اساس استانداردهای مذکور بوده و دارای گواهی تایید از شرکت CESI ایتالیا می باشند.

   

ساختمان برقگیر
ساختمان اصلی این برقگیرها از قرص های اکسید روی مخلوط با چند اکسید فلزی دیگر تشکیل شده است. این قرص ها با درجه خلوص بالا، دانه بندی کاملا کنترل شده و به طور تمام اتوماتیک تولید می شوند که سبب کیفیت عالی، قابلیت اجرا و عملکرد مطمئن این قطعات می گردد. بر روی این قرص ها پوششی از رزین دارای الیاف شیشه و مقاوم به حرارت کشیده شده است که سبب پوشش کامل با فشار یکنواخت، استقامت مکانیکی و خواص الکتریکی مناسب آنها می شود و در نهایت پلیمر سیلیکون برای پوشش خارجی برقگیر بکار رفته است.

محاسن برقگیرهای دارای پوشش سیلیکونی

 برقگیر تهیه شده از سیلیکون نیاز به تعمیرات و نگهداری ندارد. چون سطح صاف سیلیکون از چسبیدن هر گونه ماده ای جلوگیری می کند. در محیط های بسیار آلوده اگر آلودگی روی آن رسوب کند در اثر بارش باران یا وزش باد خودبخود پاک می شود.

مقاومت بالا در مقابل عوامل محیطی مانند رطوبت|،حرارت،آلاینده ها،گاز ازن و اشعه  UV
وزن سبک و نشکن بودن آن وسهولت در نصب و نگهداری
قابلیت اطمینان بالا در شرایط سخت و پایداری الکتریکی و مکانیکی در عمل و قابلیت عبور انرژی های بالا.
ابعاد کوچک که اجازه نصب در هر موقعیتی (افقی، عمودی، یا مایل) را می دهد.
هیدرو فوب (آب گریز) بودن، که این خاصیت سبب می شود قطرات آب بر روی سیلیکون لایه ای پیوسته تشکیل نداده و از ایجاد جریان خزشی جلوگیری به عمل آید.
اگر در اثر جرقه آسیبی به روکش سیلیکون وارد آید، لایه تخریب شده خود به خود ترمیم می شود.
 کلیه مشخصات مربوط به این برقگیر بر روی در پوش بالای برقگیر حک شده است.

قطعات موجود در برقگیر ها در صورت نیاز: 

 پایه براکت عایق برای نصب برقگیر
دیسکانکتور اتوماتیک که با براکت عایق بطور افقی نصب می شود.
این دیسکانکتور در اثر اصابت صاعقه جدا شده و از اتصال کوتاه شدن مدار جلوگیری می کند. در این حالت نیاز به بازرسی های دوره ای است تا دیسکانکتورجدا شده برقگیر،مجددا وصل و در صورت خراب شدن برقگیر، براکت و دیسکانکتور جدید نصب گردد.

سیلیکون پدیده ای جدیدی در صنعت برق

مزایا و علل استفاده:

سیلیکون دارای ساختمان نیمه آلی و نیمه غیر آلی است، عایق بسیار خوب و کنترل کننده میدان های الکتریکی است.
در برابر عوامل نامساعد محیط مانند درجه حرارت تا  170° C, آلودگی محیطی، اشعه UV، رطوبت ، خصوصا رطوبت آغشته به نمک، گاز ازن و غیره بسیار مقاوم است. این  مقاومت از خواص ذاتی سیلیکون است و برای ایجاد آن نیازی به افزودن ماده جداگانه ندارد. از آنجا که ساختمان زنجیر این پلیمر دارای پیوند:



می باشد, انرژی پیوندی زیاد این  اتصال، باعث ایجاد مقاومت های فوق می شود.

خاصیت هیدروفوبیک (آبگریزی) دارد و این خاصیت سبب می شود که آب روی آن لایه پیوسته تشکیل نداده و همواره به صورت قطعات مجزا باقی بماند که این امر از ایجاد جریان خزشی جلوگیری می کند.
خواص سیلیکون بر خلاف سایر پلیمر ها در طول زمان تغییر نکرده و گذشت زمان موجب طول عمر بیشتر آن می گردد.
نیاز به تعمیرات و نگهداری ندارد. چون سطح بسیار صاف آن از چسبیدن هرگونه آلودگی جلوگیری کرده و در محیط های بسیار آلوده اگر آلودگی روی سطح آن رسوب کند در اثر بارش باران یا وزش باد به راحتی پاک می شود.
سیلیکون ماده ای قابل انعطاف است و در اثر ضربه یا اصابت اجسام خارجی دچار شکستگی یا پارگی نمی شود.
به علت نرمی، بهتر از هر ماده سخت دیگری به سطوح ناصاف کابل می چسبد، فرورفتگی و برجستگی ها را پر کرده و به این ترتیب از ایجاد حباب (Gap) و تخلیه جزیی جلوگیری می شود.
در اثر تغییرات حرارتی، انقباض و انبساط کابل، چسبندگی سیلیکون به کابل تغییری نمی کند.
اگر در اثر جرقه یا هر عامل دیگری آسیبی به روکش سیلیکون وارد آید، چون لایه تخریب شده آن ماده ای غیر آلی است. هادی نمی باشد.

سر کابل ها و مفصل ها

 

موارد کاربردی سرکابل و مفصل:                                    TERMINATION & JOINTS    

کارشناسان صنعت برق آگاهی دارند که جهت اتصال دو کابل به یک دیگر چه به جهت ادامه کابل کشی و چه به علت گرفتن انشعاب از مفصل استفاده می شودکه از 1kV تا 500kV کاربرد دارند.
همچنین جهت اتصال برق به ترانس‌های برق در ولتاژ‌های بالای 1kv به وسیله کابل زمینی احتیاج به سرکابل است. عمل اصلی یک سرکابل و مفصل علاوه بر اتصال کابل‌ها و انتقال نیرو، کنترل میدان‌های الکتریکی در محل اتصال و انتهای کابل است که این کار با قرار دادن یک پوشش Stress Control روی کابل در محل اتصال انجام می شود.
در صنعت برق برای ساخت سرکابل و مفصل از تکنولوژی های زیر که هر کدام مزایای خاص خود را دارد، استفاده می شود:



Terminiations & Joints
 






 


سرکابل و مفصل حرارتی Heat Shrink
سرکابل و مفصل سرد Cold Shrink
سرکابل و مفصل فشاری Slip On
سرکابل های Plug-in& Connex
مفصل رزینی Resin joint
مفصل نواری Tape joint

در سرکابل و مفصل حرارتی از تیوپ های حرارتی استفاده می شود. این تیوپ‌ها از مواد پلی اولفین، که عایق الکتریکی بوده و مشخصات مکانیکی بسیار خوبی دارند،ساخته شده است. این تیوپ‌ها در اثر حرارت بالای 125° C منقبض و قطر آنها تا اندازه مشخص کاهش می یابد. در مفصل‌های رزینی از  رزین و هاردنر با کیفیت بالا استفاده می شود این دو  قسمت در یک بسته به صورت تفکیک شده از یکدیگر قرار دارند که به هنگام نصب مفصل با یکدیگر مخلوط می شوند. در مفصل‌های نواری از نوارهای مختلف به عنوان عایق و روکش نهایی حرارتی به عنوان محافظ مکانیکی استفاده می شود.
در سر کابل های Plug-in و نیز سرکابل ها و مفصل های سرد و فشاری، از پلیمری به نام سیلیکون استفاده شده است که از جدیدترین پلیمرهای مورد استفاده در صنعت برق است و با داشتن مشخصات منحصر به فرد ، جهت استفاده در ولتاژهای متوسط و بالا بسیار مناسب می باشد.















دستگاه محافظ وسایل الکترونیکی

این دستگاه محافظ قابل اتصال به کلیه وسایل الکتریکی از قبیل یخچال، تلویزیون، کولر، کامپیوتر و فاکس می باشد. این دستگاه که از رله تاخیری بهره می برد این امکان را فراهم می آورد که در صورت بروز نواسانات در ولتاژ برق به طور اتوماتیک خروجی خود را قطع و از بروز صدمات به دستگاه های متصل شده به خود ممانعت به عمل می آورد و بین 20 ثانیه تا 3 دقیقه ( بسته به نوع دستگاه) پس از تنظیم ولتاژ شبکه برق مجددا دستگاه را روشن می نماید. این دستگاه دارای چراغ های سیگنال جهت نمایش ولتاژ ورودی از ( حد مجاز ) و کمتر یا بیشتر بودن ( از حد مجاز) می باشد و در انواع 5تا10 آمپر، با اتصالات زمین (EARTHING) موجودمی  باشد.

 محافظ حد بالا: بیش از 245 ولت


محافظ حد پائین: کمتر از 180 ولت