مهندسی تکنولوژی برق

تارنمای رسمی مهندس مهرداد فرجزاده

مهندسی تکنولوژی برق

تارنمای رسمی مهندس مهرداد فرجزاده

سر کابل ها و مفصل ها

 

موارد کاربردی سرکابل و مفصل:                                    TERMINATION & JOINTS    

کارشناسان صنعت برق آگاهی دارند که جهت اتصال دو کابل به یک دیگر چه به جهت ادامه کابل کشی و چه به علت گرفتن انشعاب از مفصل استفاده می شودکه از 1kV تا 500kV کاربرد دارند.
همچنین جهت اتصال برق به ترانس‌های برق در ولتاژ‌های بالای 1kv به وسیله کابل زمینی احتیاج به سرکابل است. عمل اصلی یک سرکابل و مفصل علاوه بر اتصال کابل‌ها و انتقال نیرو، کنترل میدان‌های الکتریکی در محل اتصال و انتهای کابل است که این کار با قرار دادن یک پوشش Stress Control روی کابل در محل اتصال انجام می شود.
در صنعت برق برای ساخت سرکابل و مفصل از تکنولوژی های زیر که هر کدام مزایای خاص خود را دارد، استفاده می شود:



Terminiations & Joints
 






 


سرکابل و مفصل حرارتی Heat Shrink
سرکابل و مفصل سرد Cold Shrink
سرکابل و مفصل فشاری Slip On
سرکابل های Plug-in& Connex
مفصل رزینی Resin joint
مفصل نواری Tape joint

در سرکابل و مفصل حرارتی از تیوپ های حرارتی استفاده می شود. این تیوپ‌ها از مواد پلی اولفین، که عایق الکتریکی بوده و مشخصات مکانیکی بسیار خوبی دارند،ساخته شده است. این تیوپ‌ها در اثر حرارت بالای 125° C منقبض و قطر آنها تا اندازه مشخص کاهش می یابد. در مفصل‌های رزینی از  رزین و هاردنر با کیفیت بالا استفاده می شود این دو  قسمت در یک بسته به صورت تفکیک شده از یکدیگر قرار دارند که به هنگام نصب مفصل با یکدیگر مخلوط می شوند. در مفصل‌های نواری از نوارهای مختلف به عنوان عایق و روکش نهایی حرارتی به عنوان محافظ مکانیکی استفاده می شود.
در سر کابل های Plug-in و نیز سرکابل ها و مفصل های سرد و فشاری، از پلیمری به نام سیلیکون استفاده شده است که از جدیدترین پلیمرهای مورد استفاده در صنعت برق است و با داشتن مشخصات منحصر به فرد ، جهت استفاده در ولتاژهای متوسط و بالا بسیار مناسب می باشد.















نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد